Bloc
Haalbaarheid Driehoeksveer

Haalbaarheid Driehoeksveer

Een haalbaarheidsonderzoek naar een mogelijke permanente veerverbinding tussen de Brabantse gemeenten Altena, Drimmelen, Geertruidenberg en de Biesbosch.

Lees meer

Drie Brabantse gemeenten – Altena, Drimmelen en Geertruidenberg – zien potentie in een driehoeksveer die hen verbindt met het Nationaal Park de Biesbosch. BLOC voert daarom een haalbaarheidsonderzoek uit naar een mogelijke permanente veerverbinding.

Met deze veerverbinding kan een ambitie die al langer speelt, gerealiseerd worden. Namelijk, de Biesbosch ontsluiten vanuit Noord-Brabant en verbinden met het Zuid-Hollandse deel. Met als bijzondere meerwaarde een veerverbinding die aansluit op bestaande infrastructuur, waardoor er prachtige verbindende routes binnen de Biesbosch gefietst en gewandeld kunnen worden.  Bovendien kunnen bezoekersstromen op deze manier worden gemanaged en verspreid, zodat kwetsbare gebieden worden ontzien.

Dit is een puur conceptuele tekening. De routes en af- en aanmeerlocaties staan nog niet vast.

Dit is een puur conceptuele tekening. De routes en af- en aanmeerlocaties staan nog niet vast.

Aanleiding

BLOC heeft eerder al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een veerverbinding tussen de gemeente Drimmelen en de Hofmansplaat. Alhoewel er veel enthousiasme bestond voor dit plan bij de gemeente Drimmelen en Staatsbosbeheer, bleek het project helaas niet haalbaar. Een permanente exploitatie in relatie tot de kwetsbaarheid van het eiland en dus beperkte bezoekersaantallen, maakten een commerciële veerverbinding als business case niet haalbaar. Daarom nu een mogelijk alternatief: het driehoeksveer.

Motivatie Driehoeksveer

In het driehoeksveer zien we veel potentie. Een dergelijke veerverbinding versterkt de relatie tussen de Brabantse Biesboschgemeenten en de rest van de Biesbosch. Er ontstaat op deze manier een regionaal netwerk van wandel- en fietsroutes dat het vaste land van Brabant verbindt met de Biesbosch en de Noordelijke Biesbosch, gelegen in Zuid-Holland.

Bovendien ontstaat er zo een veel realistischere businesscase. Er kunnen veel meer passagiers worden overgezet. Hierdoor zijn ook grotere veerorganisaties met voldoende capaciteit en middelen mogelijk geïnteresseerd in het aanbieden van deze dienst. Ook verhoogt dit op lange termijn de continuïteit.

Het gecreëerde aanbod sluit daarnaast aan op de vraag vanuit de markt waar recreanten vooral met de fiets grotere afstanden willen verkennen en waarbij natuur een belangrijk bezoek motief vormt. De veerverbinding sluit daarnaast aan op bestaande fiets- en wandelroutes en maakt dus gebruik van bestaande infrastructuur. Daarmee kunnen bezoekersstromen goed worden gemanaged en kan kwetsbare natuur worden ontzien.

Kortom: een kans om het Nationaal Park de Biesbosch nog toegankelijker te maken voor recreatieve wandelaars en fietsers in combinatie met de toevoeging van een extra beleving door de inzet van personenvervoer over water.

Meer informatie? Ook een mobiliteitsvraagstuk? Contacteer Fred!

Fred Witte

Fred Witte

Ontsluiting Hofmansplaat - De Biesbosch